Jom Klik!

Easy to View You Page..Please drop your link..

Thursday, February 10, 2011

10 Makanan anti Kolestrol

Korang pernah check kolestrol?? Ha jangan takut2 yer.. pergilah buat pemeriksaan segera. sekarang ramai benor yang mati mengejut sebab Serangan Jantung... Kadang2 jangan ingat orang kurus itu rendah kolestrol!!!
Kat sini aku nak kongsi Tips Makanan2 yang boleh membantu menurunkan Kolestrol...

1. Kuaci
-Kaya Kandungan Zat besi.Zat besi boleh turunkan kadar Kolestrol LDL(Jahat). Kuaci jenis tawar seperti biji labu dan bunga matahari mempunyai kadar Zat Besi yang lebih tinggi.
Bukan susahkan nak makan kuaci.. hari2 pun boleh..

2. Epal- Memakan sebiji Epal atau meminum jusnya setiap hari sudah cukup untuk membekalkan khasiat bagi mengurangkan kandungan kolestrol. Ia menstabilkan kandungan zat & mencegah lemak dalam badan.
 epal hijau lagi bagus...

3.
Oat-Serat mudah larut didalam Oat boleh mengurangkan risiko sakit jantung.
Yang nie aku tak suka... tak tau kenapa susah nak tolak masuk ikut tekak!!

4.Soya- Mengandungi 48% protein, lesitin, vitamin dan zat galian. Mampu menghindarkan penyakit Jantung & diabetis. Kaya dengan Kalsium dan mineral yang membantu memecah lemak dan menyusutkan kadar lemak LDL dan meningkatkan kadar lemak HDL (Baik)
Aku amalkan makan tauhu goreng menggantikan nasi waktu malam sewaktu diet... hasilnya kolestrol aku back tu normal dalam 1 bulan & bagus untuk pembentukan Muscle menggantikan putih telur bagi yanng main GYM. Badan aku makin Kurus tapi berat mantain...

5.Kacang
Tanah - Kacang yang dipanggang kaya dengan lemak HDL dan Vitamin E.
goreng pun sodap...

6.
Jambu Batu - Mampu menurunkan kolestrol sebanyak 18.8%. Disyor mengambil 400g jambu batu sehari. Bagus untuk mereka yang ingin menurunkan berat badan tanpa mengetepikan diet seimbang.
Vitamin C didalam 100g Jambu batu sama dengan 2.5 bili Lemon.
Aku mmg faberet nie.. bila keluar opis selalu singgah tepi jalan beli jambu. " dik bagi 2 ringgit, isi dalam Cup yer.." ini ayat wajib aku...

7.Buah
Kering-Banyak jenis buah keribng, tetapi limau dipercayai mengandungi lebih banyak Flavanoid yang mampu menyingkirkan lebihan lemak jahat.
Ini mmg feberet dak2 fompuan nie...

8.Kiwi-Mengandungi banyak Vitamin C yang mencegah lemak Jahat.

Setiap kali nak makan buah nie mesti aku teringat Kiwi kasut yang hitam tu... phuiiii

9.Kismis-Membantu menurunkan 8% kolestrol dalam darah.Pada  yang inginmn menurunkan berat badan, makan 400g sehari.
Kalu kismis jangan
kan 400 g sehari.. 4 kilo pun boleh.. tapi tak tahan manis & Mahal jer...

10.Ikan
Tuna-Mengandungi sumber asid lemak Omega 3 yang khususmelindungi Tubuhdari lemak LDL.
Ikan Keli punsama, Aku pantang nampak Ikan keli masak Lomak Cili Api or ikan keli Sambal...



2 comments: